
 1

Uganda: There is a Rising Tide Against Rwanda Out West 

The Monitor (Kampala) 
OPINION 
February 16, 2007 
Posted to the web February 16, 2007 
 
Timothy Kalyegira 

 

How many of us can cast our minds back to the mood in the Great Lakes region in the mid to 
late 1990s? 

Uganda had become a new centre of progressive African politics. The NRM revolution spilled 
over into Rwanda, then into the then Zaire. 

Western diplomats flocked to Uganda, then regarded as the one-stop destination if there was 
to be any hope of resolving the conflicts in the Great Lakes area. 

The handsome NRA and RPA officers and men who fought in Luwero triangle in the early 
1980s were now re-drawing the map of Central Africa, as they fought lightning, mobile 
warfare and rapidly advanced onto town after town in similar fashion as the NRA in western 
and central Uganda in late 1985. 

The people from southwest Uganda, already prominent in politics and the military, now 
became the new fashionable social class. The boyish haircut, modest casual clothes, and flat 
open sandals worn by Uganda's First Lady Janet Museveni set the trend among women in 
Kampala and Kigali. Do you remember those self-confident days? 

Those glory days of military conquest and international diplomatic prestige that shaped 
political, military, and social life in the Great Lakes region in the 1990s in Uganda and the 
early 2000s in Rwanda appear to be drawing to an end. 

That has been the running theme of this column since July 2006 after this writer's encounter 
with a strange Seer who foretold shocking events soon to take place in Rwanda and Uganda. 
Recent developments that lend weight to the Seer's prediction. 

On Thursday February 8, 2007, the BBC World television, in a new programme "Outlook" 
aired a special investigative documentary titled "To Kill A President?" looking into the April 
1994 assassination of Presidents Juvenal Habyarimana of Rwanda and Cyprien Ntaryamira of 
Burundi, and a French aircrew en route from a summit in Arusha, Tanzania. 

Among the people interviewed for the programme, narrated by the BBC correspondent 
Feargal Keane, were President Paul Kagame, a former top army officer in the Habyarimana 
regime, a handful of defectors from the RPF now in exile in Europe, and French officials. 

This BBC television documentary marked the crossing of new territory -- the entry of the 
English-speaking media into the matter of who shot down the plane. At first, it was the French 
and the Belgians whose governments and media were hostile to, or at least sceptical of the 
RPF government in Kigali. Not anymore. 



 2

The BBC is, by far, the world's largest news organisation, and this BBC World programme 
brought into the mainstream around the world the persistent question of who shot down that 
plane. It has greatly damaged Mr Kagame's international stature. 

With the cameras focused up close onto his face, President Kagame was calm but beneath his 
smile, was a tone of barely concealed disgust in his voice -- as well as possibly the beginnings 
of a man coming to terms with this new reality, of the RPF stripped of its previous 
international acceptance. 

President Kagame is starting to appear more on television and radio to deny any involvement 
in the shooting down of the plane than advancing the "African Singapore" economic miracle 
that some optimists had started believing Rwanda was. 

In April 2004, a team of investigators from the University of Maryland in the United States 
published a report questioning the claim that most of the victims of the genocide were the 
Tutsi. 

"The study, which international prosecutors are using, concludes that many of those killed 
may not have been minority Tutsis, as commonly believed, but majority Hutus... Our research 
strongly suggests that many of the victims, possibly even a majority, were Hutus," says the 
report published on February 6, 2007 by the university's Outlook newspaper. 

Meanwhile, a British-based group of investigators, the Sanders Research Associates, 
published a report in December 2005 that questioned the basis for apportioning blame for the 
1994 Rwandan genocide. The Sanders report stated: "There is a stunning lack of documentary 
evidence of a [Habyarimana] government plan to commit genocide. 

There are no orders, minutes of meetings, notes, cables, faxes, radio intercepts or any other 
type of documentation that such a plan ever existed. In fact, the documentary evidence 
establishes just the opposite." (View from Rwanda: The Dallaire Genocide Fax: A 
Fabrication, Sanders Research Associated Ltd., December 1, 2005) 

A new scepticism questioning the RPF government -- something improbable just five years 
ago -- is making its way quietly through the English-speaking western world, particularly 
Canada, Britain, and the United States. 

There are the breathtaking new realities taking shape in the Great Lakes region of East and 
Central Africa. Starting in 2005 for Uganda and 2006 for Rwanda, regimes that were the toast 
of the world a decade ago are now coming under constant and mounting scrutiny, their leaders 
plucked off the pedestals onto which the western world placed them in the mid 1990s. 

 


